historien-bag-ak-centralen

Den 1/7 1996 begyndte AK-Centralen’s daværende søsterselskab entreprenørvirksomheden Super Køl A/S, at overvåge og optimere de kunder, der havde installeret Adap Kool@ og som var service kunder hos Super Køl A/S.

Discountkæden Fakta havde 2 år tidligere besluttet, at konvertere alle sine dengang ca. 250 butikker til Adap Kool@ og ca. 100 butikker var konverteret 1/7 1996.

I 2003 overvågede Super Køl A/S ca. 350 butikker.

Der var mange forespørgsler på overvågnings og optimering fra kunder og kæder som ikke var servicekunder hos Super Køl A/S.

Primo 2004 stiftedes AK-Centralen A/S og tilbød sig til hele det danske dagligvaremarked med overvågning, styring og optimering af køleinstallationer.

Inden udgangen af 2004 var ca. 500 abonnenter og ca. 6 personer tilknyttet AK-Centralen A/S med en ugentlig åbningstid på 90 timer pr. uge.

Fra 2005 til 2010 blev AK-Centralen løbende udvidet således, at der 31/12 2010 var ca. 900 abonnenter og 10 fuldtidsoperatører. Åbningstiden var udvidet til ca. 120 timer pr. uge.

2013: AK Centralen A/S udvider åbningstiden til 24/7.

2014: Alarmbehandling fra AK-Centralen AB i Sverige opstartes.

2015: Data afdeling  oprettes (Baseline).

2017: Første energibesparelses projekt afsluttes – Besparelse 16,8 GWH.

2019: AK-Centralen ISO Certificeres for alarmbehandling og energioptimering af køle- og frostanlæg.

2019: AK-Centralen A/S indviger nyt domicil på Holkebjergvej 71, 5250 Odense SV.

2020: AK-Centralen betjener over 2000 abonnenter, beskæftiger 35 medarbejdere og har dokumenteret årlige el besparelser på over 45 GWH for sine kunder.

AK-CENTRALEN ER SPECIALISTER I KØL OG FROST